Pages

Monday, June 28, 2010

{ homeschool } fun at the pool

Alhamdulillah, sejak berpindah ke apartment baru ini, saya berpeluang membawa rayyan ke swimming pool sekurang kurangnya seminggu 2 kali.. kadang-kadang bila air kolam tu memanggil manggil, selalu jugak pergi.. lagi lagi bila kolam tuh boleh nampak je dari balkoni..

Bila jannah lahir, aktiviti berenang di swimming pool dah makin berkurang, selalunya saya di rumah, encik suami sorg yang akan bawa rayyan. bila habis pantang, saya ikut turun tetapi jarang dapat berendam kerana menjaga jannah yang masih kecil.. jannah sudah 3 bulan dua minggu, saya sudah makin bersedia, jadi saya dan encik suami membawa jannah ke pool.
Kebetulan, ummi saya msg, suruh carik kat youtube cara2 ajar baby berenang. banyak katanya. kalau sebelum ini, saya akan letakkan jannah di tepi kolam, tapi jumaat lepas, kami bawa jannah bergembira dalam pool.. mula2 saya risau jannah akan kesejukan. hehee tapi saya silap. jannah sangat seronok. setiap kali cuba bawak jannah naik, dia akan menjerit, goyang2kan kaki.. tanda mahu main air lagi.. kali ini, saya letakkan jannah dalam wrap.. kerana saya rasa lebih selamat. hari ini, saya nak start ajar jannah berenang.. klik sini untuk tengok video mengajar bayi berenang. dari pembacaan, rata2 org puteh mengajar bayi mereka berenang seawal 2bulan. kalau 3 bulan dah kira lambat tuh.. hehe. jannah dah nak masuk 4 bulan pun.. rayyan first swimming masa 5 bulan..

Mengapa berenang adalah baik untuk bayi..?
Berenang adalah satu2nya aktiviti yang memberi kebebasan (independent) kepada bayi, sebelum merangkak dan berjalan, dimana mereka mempunyai daya reflex. air akan menyokong badan mereka, dan bayi boleh menggerak gerakkan kaki dan tangan dalam air sepertimana mereka mahu. mereka akan belajar mengapungkan badan dan bernafas dengan betul.

Cara mengajar bayi berenang..
1. Swim position - Basic position and used in many routine
2. Neutral position - Baby is vertical, hold by your hands under the armpit.
3. Back floting - Macam kita support masa mandi, support with your hand under the baby's head. Bila dah confident, slow2 lepaskan.
Gambar2 nih dari sini.. juga boleh belajar dari sini, sini dan sini.. Ya, swimming is fun..! mesti dah besar macam abang rayyan nanti jannah dah pandai "nanak balik, nak swim.." kamu kamu, jom berenang..!
Tengok lah princess saya terus tidur lena lepas berenang..

Love,
mama fathinz

1 comment:

@LeenShamsh said...
This comment has been removed by the author.

Lovely stories you might like

Blog Widget by LinkWithin