Pages

Wednesday, June 23, 2010

{ homeschool } memperkenalkan seni dan kraf kepada kanak-kanak

my dad was an art teacher. ya. cikgu senilukis dan cikgu disiplin. hehee. garang tau. masa saya kecil, ayah selalu lukis gambar jug, buah pear dan buah epal. setiap kali mintak ayah lukis, dia akan lukis lukisan yang sama.. ummi cakap, lukisan tuh dari awal kawen sampai dah anak 10, masih yang tu jer.. heee. ayah sangat menyokong saya yang minat seni. masa saya mula2 ambik creative multimedia, ayah beri saya buku2 seni simpanannya.

masa sekolah rendah, saya selalu nangis kalau tak siap homework lukisan. saya memang suka melukis, tapi malas nak siap on time.. ummi lah yang akan teman saya stay up sampai kul 10malam, siapkan homework senilukis. ummi jugak yang ajar warnakan background pakai kapas kaler biru lembut kalau nak lukis gamba pemandangan, kena lukis bulat pastuh ade garis tengah, ade garis 2 vertical kalau nak lukis gambar muka orang. jadi, minat pada seni saya telah dipupuk oleh kedua ibu bapa saya sejak saya kecil lagi.
untuk rayyan, saya yakin setiap kanak2 dilahirkan creative. semasa dia beberapa bulan, saya rajin bawa dia ke pameran lukisan, balai senilukis negara dan tunjukkan dia lukisan2.. saya mahu dia explore dari kecil lagi. saya yakin ibubapa berperanan untuk membentuk sikap cintakan seni dalam diri anak-anak. setiap kali aktiviti seni, rayyan memang suka dan teruja. kadang2 saya lukis ikan, burung.. tapi selalunya saya biarkan dia luahkan apa sahaja bentuk hasil seni yang dia mahu..

kalau sudah selesai melukis, dia sudah tahu cari masking tape, terbalikkan kertas..
"mama pal mama pal.."
"ok stick lah sayang.."
nanti dia akan tampal sendiri ke dinding, pastuh diri dan lihat dari jauh..
"mama tik.."
"yes sayang, rayyan draw very beautiful.."

saya kata pada encik suami,
"papa..kita dah tak payah tampal lah wallpaper.. lagi few months rayyan penuhkan dinding nih semua.."
semoga aktiviti seni kami sekeluarga boleh memupuk sikap yang baik pada rayyan. seni memerlukan kesabaran dan idea yang pelbagai untuk sesuatu kerja seni itu berjaya dihasilkan..

love,
mama fathinz

4 comments:

Hanie(SHMA) said...

salam....mmg bagus perkenalkan seni kat kanak2...kalo baby macam mana kita nk menjadikan dia kreatif yer.. nk tny..saya ada blog tp guna pyzam..chi..yg maksud boleh buku rAyyan tu nufnag ni bleh menghasilkan duit ker kalo kiter klik...if sign up nk pilih blogger or advertiser

Anonymous said...

huhuhuhu..our ecah dulu pun suka lukis2
but dia cepat jemu la..
risau gak..

Zuraimah Ismail said...

bagusnye awak dear.....keep it up...
huhuhu wish i can be WAHM mcm awak...have lots of time with d kids..

lepas ni try la wat cop2 guna kentang, bende etc...mesti rayyan suka

Fathinz the wedding planner said...

kak siti, thanks for the idea. harituh ade terpk gak.
nanti buat with rayyan..

Lovely stories you might like

Blog Widget by LinkWithin